Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną (PPP) to codzienność w pracy specjalistów w przedszkolach, szkołach i ośrodkach rewalidacyjnych. Poradnia wydaje różne dokumenty – opinie, orzeczenia, zaświadczenia – które wpływają na organizację zajęć, wsparcie terapeutyczne i dostosowanie wymagań edukacyjnych.
Ważne jest, aby wiedzieć, które dokumenty placówka musi respektować, a które są jedynie rekomendacją.
Opinie z PPP
Opinie mogą dotyczyć m.in.:
- wczesnego wspomagania rozwoju (WWR),
- specyficznych trudności w nauce (np. dysleksja, dyskalkulia),
- potrzeby pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- dostosowania warunków egzaminów.
Placówki winny uwzględniać opinie o trudnościach w nauce, potrzebie pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy o dostosowaniu warunków egzaminów.
W większości miejsc zalecenia z opinii są realizowane, bo pomagają uczniowi w nauce i rozwoju. Natomiast jeśli szkoła/przedszkole nie może zrealizować zaleceń, powinna uzasadnić, dlaczego nie jest to możliwe, np. brakiem odpowiednich specjalistów itd.
W przypadku WWR przedszkole nie ma obowiązku realizacji zajęć, jeśli nie prowadzi w swojej ofercie wczesnego wspomagania rozwoju.
Orzeczenia
Orzeczenia wydawane przez zespoły orzekające PPP dotyczą m.in.:
- kształcenia specjalnego,
- indywidualnego nauczania,
- indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
- zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Placówki, w tym przedszkola i szkoły, muszą je respektować, organizując naukę i wsparcie zgodnie z potrzebami dziecka i z przepisami prawa oświatowego.
Zaświadczenia i informacje zwrotne
Zaświadczenia dokumentują przebieg diagnozy, udział dziecka w terapii lub postępy w WWR. Mogą być pomocne dla placówki, rodziców czy instytucji zewnętrznych np. sąd. Najczęściej pełnią funkcję informacyjną. Nie wymuszają obowiązku ustosunkowania się do nich.
Podsumowując, jak widać nie wszystkie dokumenty PPP obligują placówkę oświatową do działania.
Pamiętaj też, że nie zawsze odzwierciedlają aktualny stan dziecka – mogą być wydane na określony etap edukacyjny, a podczas diagnozy mogło coś zostać przeoczone lub błędnie zinterpretowane. Dlatego obserwacja dziecka i bieżąca weryfikacja jego potrzeb są równie ważne jak respektowanie opinii czy orzeczeń.
Znajomość dokumentacji PPP i zakresu obowiązków placówki pozwala specjalistom skutecznie wspierać rozwój dzieci, dostosować naukę do ich potrzeb i planować odpowiednie działania terapeutyczne.
*W artykule jest mowa o poradni psychologiczno-pedagogicznej publicznej, do której dostęp jest bezpłatny. Wydaje ona oficjalne opinie i orzeczenia wymagane w szkołach (np. o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualnego nauczania).
Jeśli masz jakieś pytania pozostaw je w komentarzu albo skontaktuj się ze mną bezpośrednio. Możesz subskrybować bezpłatne treści z bloga po pozostawieniu pod postem adresu mailowego.
Komentarze
Prześlij komentarz